شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
رشته های روانشناسی
اختلالات یادگیری

قیمت : 120,000  ریال

اختلالات یادگیری(راهبردهایی برای معلمان)
800x600

پیشگفتار

 درصد قابل توجهی از دانش آموزان، دارای اختلال یا ناتوانی یادگیری هستند. پژوهش ها نشان می دهند که بین 3 تا 13 درصد دانش آموزان دارای نوعی از اختلال یادگیری هستند. در چند دهه ی اخیر نیز به تعداد این دانش آموزان چه در سطح کشور و چه در سطح جهانی، اضافه شده است. اصطلاح اختلال یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش‌آموزانی برخاسته‌است که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند و در عین حال در چهارچوب سنی کودکان استثنایی نمی‌گنجند. اغلب این کودکان، علي رغم داشتن هوش طبيعي، بدون بهره­گيري از آموزش هاي ويژه قادر به ادامه تحصيل نيستند. درواقع، مشخصه اختلالات یادگیری در کودکان یا نوجوانان، عدم پیشرفت تحصیلی در زمینه خواندن، بیان نوشتاری یا ریاضیات در مقایسه با توانایی هوش کلی آنان است. برای کودکان دارای اختلالات یادگیری اغلب دشوار است پا به پای همسالانشان در برخی موضوعات تحصیلی پیش روند، اما در سایر موضوعات و مواد درسی عملکرد خوبی دارند.

اختلالات یادگیری سبب می شوند پیشرفت کودک کمتر از حد مورد انتظار براساس توان بالقوه و فرصت های آموزشی باشد و موفقیت در تحصیل برای کودک عذاب آور شود و در برخی موارد منجر به دلسردی، عزت نفس پایین، سرخوردگی مزمن و روابط ضعیف با همسالان می شوند. اختلالات یادگیری به میزانی بیش از حد متوسط، می تواند با خطر انواع اختلالات از جمله اختلال کم­توجهی/بیش فعالی، اختلالات ارتباط، اختلالات سلوک، و اختلالات افسردگی همراه باشد.

دانش آموزان دارای این مشکل نیازمند آموزش ویژه‌ای هستند که باید با تمرین های مخصوص غیر معمول و با کیفیتی بالاتر، سر و کار داشته باشند، این امر جدا از شیوه‌های آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده می‌کنند. وظیفه­ی کارشناسان در این زمینه این است که عهده دار جبران ناتوانی های یادگیری به خصوص به صورت آموزش انفرادی یا گروه های کوچک باشند. متخصصان اعتقاد دارند اگر زمان و کیفیت آموزش متناسب با توانایی ها و ویژگی های آن ها در نظر گرفته شود، این دانش آموزان می توانند پیشرفت تحصیلی مناسبی داشته باشند. متاسفانه هنوز برخی از معلمان ما در مدارس عادی که اولین محل حضور دانش آموزان با ناتوانایی یادگیری می باشد، اطلاعات کافی در این حیطه ندارند و در مواجهه و شناسایی این کودکان دچار سردرگمی می شوند. این موضوع سبب می شود بتدریج مشکل یادگیری این دانش آموزان افزایش یابد و به دلایل ناکامی های تحصیلی، دچار افت تحصیلی و درماندگی خودآموحته شده و یا احتمال بروز اختلالات افسردگی، اضطراب و بزهکاری در آنان بیشتر شود. لذا، می بایست مشکلات آنها به موقع تشخیص داده شود و برنامه های مداخله ای مناسب طراحی گردد.

از این رو، به دلیل اهمیت و ضرورت توجه به ناتوانی های یادگیری، بر آن شدیم تا با ترجمه جدیدترین کتاب مرتبط با این موضوع، در جهت شناسایی و ارائه راهبردهایی کاربردی برای معلمان، گامی هرچند کوچک برداشته باشیم. در خاتمه از خانم فاطمه آقاجانی بابت تایپ متون ترجمه شده کتاب و همچنین از خانم فائزه عدالحسین زاده  بابت همکاری در طراحی جلد کتاب، تشکر و قدردانی می نماییم.

 

                                                                    دکتر معصومه خسروی-عباس عبدالحسین زاده

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 19261
 بازدید امروز : 174
 کل بازدید : 466093
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 0/1875
تقویم
Copyright  © 2014 press.semnan.ac.ir.semnan.ac.ir . All rights reserved