شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
رشته های علوم انسانی
فیزیولوژی ورزشی برای سلامتی، آمادگی جسمانی و عملکرد ورزشی

قیمت : 300,000  ریال

فیزیولوژی ورزشی برای سلامتی، آمادگی جسمانی و عملکرد ورزشی

مقدمه

در یک فیلم علمی- تخیلی (1966) به نام" سفر دریایی خیالی[1]"، یک تیم پزشکی کوچک، که در داخل یک زیر دریایی قرار داشتند، توسط یک سوزن مخصوص تزریق زیر جلدی، داخل شریان کاروتید تزریق می‌شوند. هدفشان این بود که یک لخته خونی را به وسیله اشعه لیزر از بین ببرند. آن‌ها می دیدند وقتی در گلبول‌های قرمز، حباب‌های اکسیژن جایگزین دی اکسید کربن می‌شوند گلبول‌های قرمز از رنگ آبی به قرمز روشن تغییر رنگ می‌دهند؛ تکانه های عصبی به شکل نورهای روشن ظاهر می‌شوند؛ و وقتی که فشار هوا کاهش می‌یابد، نیاز های سلول‌ها از حبابچه ها تأمین می‌شود. در ادامه داستان آن‌ها به درون یک گرداب که با اتصال شریان کاروتید و ورید وداجی ایجاد می‌شود، مکیده شدند. آن‌ها نیاز به یک تیم بیرونی داشتند که قلب را متوقف کند تا توسط انقباض قلب له نشوند. امواج صوتی گوش داخلی آن‌ها را سوق می‌داد؛ توسط آنتی بادی‌ها مورد حمله قرار گرفتند؛ و سرانجام زیر دریایی آن‌ها توسط سلول‌های سفید خون متلاشی می‌شود. البته در پایان، افراد خوب[2] تیم از طریق مجرای اشک خارج می‌شوند و همگی سالم هستند. اگرچه این داستان واقعی نیست، اما اگر این مسافرت از جنبه های آناتومیکی و فیزیولوژیکی حرکت انسان صورت گیرد، باورنکردنی‌تر و شاید جذاب‌تر باشد. بدن انسان قادر است کارهای بزرگ انجام دهد اما محدودیت‌ها و قابلیت های کامل بدن در زمینه فعالیت بدنی و ورزش هنوز ناشناخته است.

به وقایع و تغییرات زیر دقت کنید، همه این موارد احتمالاً در دوره زندگی والدین شما اتفاق افتاده است.

·      دوایت دی ایزنهور[3] ، در 23 سپتامبر 1995 دچار یک حمله قلبی شد. در آن زمان بر اساس درمان پزشکی معمول، 6 هفته استراحت در تختخواب و کاهش فعالیت بدنی، به وی توصیه شده بود. دوره بازتوانی ایزنهور شامل ورزش گلف بود. البته با لحاظ این نکته که به صورت ناگهانی نباشد و کاملاً آرام و تدریجی انجام شود. امروزه، بیماران قلبی در روزهای اول به حرکت واداشته می‌شوند و مرتباً تمرین می‌کنند. به طوری که می‌توانند پس از باز یافتن سلامتی خود در دوهای استقامتی شرکت کنند.

·      دویدن 1 مایل در 4 دقیقه، تا 6 می 1954 که رودگر بانیستر[4] توانست 1 مایل را در 3:59:4 بدود، یک رکورد دست نیافتنی محسوب می‌شد. صدها دونده برای رسیدن به این رکورد فوق‌العاده تلاش می‌کردند. اما رکورد 1 مایل مردان دنیا که در سال 1999 برجای گذاشته شد، 3:43:13 است. رکورد زنان دنیا نیز که در سال 1996 بر جای گذاشته شد برابر 4:12:56 می‌باشد که بسیار نزدیک به آن رکورد قدیمی 4 دقیقه ای است.

·      دوی 800 متر از المپیک 1928 تا 1964 برای زنان ممنوع بود زیرا تصور می‌شد زنان ضعیف‌تر از آن هستند که چنین مسافت طولانی را بدوند. در سال 1950 که دوی 800 متر برای زنان در اروپا آزاد شد، آمبولانس‌ها در پایان خط مستقر شده بودند تا تلفات را با خود ببرند. در سال 1963 رکورد ماراتن زنان دنیا (نه در بازی‌های المپیک) 3:37:07 بود که با در نظر گرفتن رکورد کنونی زنان، دارنده این رکورد اکنون یک ورزشکار نخبه محسوب نمی‌شود. رکورد جهانی زنان (در سال 2001) 2:18:47 می‌باشد که 1:18:20 (36%) نسبت به آن رکورد بهتر است.

·      در سال 1954 کراس و هیرسلند[5] گزارشی را منتشر کردند که کودکان آمریکایی از آمادگی جسمانی پایین‌تری نسبت به کودکان اروپایی برخوردارند. در آن زمان آمادگی جسمانی به معنی عبور از آزمون کراس- وبر[6]  بود که شامل آزمون‌های دراز و نشست با پای خم، دراز و نشست با پای صاف، لمس کردن پنجه پا در حالت ایستاده، بلند کردن جفت پا در حالت خوابیده به شکم (دمر)، بلند کردن جفت پا در حالت خوابیده به پشت و بلند کردن بالا تنه در وضعیت دمر بود. امروزه آمادگی جسمانی از جنبه های فیزیولوژیکی و نیز با در نظر گرفتن سن افراد تعاریف جامع‌تری به خود گرفته و حتی این تعریف در حال توسعه نیز هست.

این تغییرات و بسیاری از تغییرات دیگر که ما آن را به عنوان یک جنبه طبیعی از زندگی روزمره می‌پذیریم از ترکیب نتایج تحقیقات پزشکی و علمی و تجربیات غیر رسمی افرادی که با حس کنجکاوی و شهامت، کارهای جدید را امتحان می‌کنند، بدست می‌آید.

فیزیولوژی ورزش چیست و چرا باید آن را مطالعه کرد؟

وقایع و تغییرات مذکور نمونه‌هایی در حیطه فیزیولوژی ورزشی است که شامل عملکرد ورزشی، آمادگی جسمانی و باز توانی می‌باشد. فیزیولوژی ورزشی را به عنوان یک علم پایه و کاربردی می‌توان این‌گونه تعریف کرد که با استفاده از پاسخ‌های بدن به فعالیت بدنی و سازگاری به تمرینات ورزشی، پتانسیل جسمانی انسان را به حداکثر می‌رساند.

یقیناً یک دوره آموزشی یا یک کتاب نمی‌تواند همه اطلاعاتی را که یک فرد حرفه ای نیاز دارد، فراهم سازد. اما داشتن اطلاعاتی در مورد فیزیولوژی ورزشی و توجه به یافته های تحقیقاتی، می‌تواند نقطه شروع یک راه طولانی در پرورش افراد حرفه ای در این زمینه باشد. این اطلاعات از زمره مواردی هستند که باعث می‌شوند شما کارهای هوازی روزمره خود را انجام دهید. همچنین، این اطلاعات شما را قادر می‌سازد تا یک فعالیت ورزشی را بر اساس پاسخ‌های کوتاه مدت و بلند مدت قابل پیش بینی طراحی کنید. سپس پاسخ‌ها را ارزیابی کنید و تغییرات مورد نیاز را در جلسات تمرینی لحاظ کنید. بنابراین، دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی مایل به کسب تخصص در هر یک از زمینه های مربوطه، باید فیزیولوژی ورزشی را به دلایل زیر بیاموزند:

1.     درک چگونگی تغییر عملکرد های فیزیولوژی مهم بدن در فعالیت‌های کوتاه مدت و بلند مدت و مکانیزم‌های این تغییرات. اگر کسی پاسخ‌های طبیعی را نشناسد، نمی‌تواند پاسخ‌های غیر طبیعی را تشخیص دهد و آن ‌را تعدیل کند.

2.     ارتقاء کیفیت برنامه های تربیت بدنی در مدارس که کودکان و نوجوانان را از لحاظ جسمانی و ذهنی تقویت کند. دانشجویان باید فواید فعالیت بدنی، چگونگی انجام آزمون‌های آمادگی جسمانی و نحوه استفاده از این آزمون‌ها را بدانند.

3.     توانایی بکار گیری نتایج تحقیقات دانشمندان برای ارتقاء سلامتی، باز توانی و یا عملکرد ورزشی در بسیاری از افراد غیر ورزشکار.

4.     توانایی پاسخ صحیح به پرسش‌ها و پیشنهادها و همچنین تشخیص و عکس‌العمل مناسب در مقابل خرافه‌ها و تصورات غلط که در مورد ورزش به وجود می‌آید. یک توصیه و راهنمایی خوب باید بر اساس مدارک علمی تایید شده باشد.



[1] . Fantastic voyage

[2] . Good guys

[3] . Dwight D. Eisenhower سی و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا (مترجم)

[4] . Roger Bannister

[5] . Kraus and Hirschland

[6] . Kraus- Weber

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 116727
 بازدید امروز : 134
 کل بازدید : 491259
 بازدیدکنندگان آنلاين : 9
 زمان بازدید : 0/2031
تقویم
Copyright  © 2014 press.semnan.ac.ir.semnan.ac.ir . All rights reserved