پنج شنبه ٠٣ اسفند ١٣٩٦
رشته های علوم انسانی
فرهنگ در عرصه مدیریت رفتار سازمانی بین‌الملل (وقتی تیم‌ها به هم می‌رسند)

قیمت : 0  ریال

فرهنگ در عرصه مدیریت رفتار سازمانی بین‌الملل

 

(وقتی تیم‌ها به هم می‌رسند)

 

دکتر عباسعلی رستگار- حنظله زینوند لرستانی- معین کلوشانی

مقدمه

گسترش سازمان‌ها، شرکت‌های مختلط و حتی موسسات تجاری متوسط چندملیتی به بیش از 200 مرکز تجاری در سرتاسر جهان بدان معنی است که تیم‌های بین‌المللی به سرعت در حال تبدیل شدن به تیم اصلی اجرایی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جهانی هستند. برآوردها، تعداد این تیم‌ها را بین 2 تا 3 میلیون در آغاز قرن بیست و یکم نشان می‌دهد.

ادغام شرکت‌ها، مالکیت، بازگشایی شرکت‌های تابعه خارجی و بهره‌برداری از بازارهای جدید، تا حد زیادی وابسته به تیم‌های تازه شکل گرفته هستند. هزاران پروژه جدید نیاز به شکل‌گیری تیم‌هایی برای مواجهه با چالش‌های مختلف، توسعه محصولات جدید، حل‌وفصل مناقشه‌های مداوم و یا بررسی آخرین روش‌های فنی دارند و بسیاری از این تیم‌ها دارای تخصص فنی در زمینه‌های مختلف، بویژه در زمینه  تحقیق و توسعه فنی (R&D)، هستند. برخی دیگر از تیم‌ها با فروش و بازاریابی، حسابداری و گزارش، امور مالی و بودجه‌بندی سر و کار دارند. تیم‌ها ممکن است بزرگ یا کوچک، متجانس یا غیر متجانس (مختلف)، پویا یا ایستا، واقعی و یا مجازی باشند.

مسئولیت‌ها و برخی از وظایف خطیر محول شده به تیم‌ها نشان‌دهنده این مطلب است که اعضای این تیم‌ها می‌بایست با مجموعه‌ای از خصوصیات و ویژگی‌های خاص مجهز شوند. برای این کار، آن‌ها می‌بایست دارای قدرت اقدام و عمل سریع باشند. آن‌ها می‌بایست تصمیمات سریعی را اتخاذ کنند، خصوصأ زمانی که ممکن است آنها در قالب تیم‌های سیار، دو یا سه روز یک بار گرد هم بیایند. از تیم‌ها انتظار می‌رود که خلاق و حتی پیشرو در فعالیت‌ها باشند. آن‌ها ممکن است زمینه‌های جدیدی را یافته و با همکاران، شرکا و مخالفانی که عقاید و نگرش‌های غیرمعمول، ناهنجار و ناپایدار دارند سر و کار داشته باشند (روسی‌های جدید، چینی تازه‌وارد، شوروی سابق- شاید اسلامی- کارآفرینانی از کشورهایی مثل قزاقستان و یا جمهوری آذربایجان). تیم‌ها درگیر معاهده‌هایی می‌شوند که دارای پتانسیل سوددهی چشمگیری بوده و میزان بالایی از برخوردها را می‌طلبد. آن‌ها باید چالش‌های جدید را با شور و شوق و اشتیاق مرتفع کرده و اعتماد XE "اعتماد"  به نفس کافی برای مقابله با آشفتگی و بی‌نظمی ‌را داشته باشند. آن‌ها می‌بایست مهارت تجارب بین‌المللی را هر چه سریع‌تر به دست بیاورند (اگر موفق به این کار شوند، تبدیل به ستارگان شرکت می‌شوند.)

به‌طور کلی، یک تیم با عملکرد بالا (عملکرد عالی)، متشکل از گروه کوچکی از افراد با مهارت‌های مکمل می‌باشد که به یک هدف و رویکرد کاری مشترک متعهد می‌شوند. زمانی که تیم‌ها به درستی و با موفقیت تلفیق شوند، اعضای آنها نیز به رشد و موفقیت یکدیگر اهمیت خواهند داد. آن‌ها باید بیش از دفتر مرکزی از امور آگاهی داشته و در صورت نادیده گرفته شدن پیشنهاداتشان، حاضر به موضع‌گیری باشند. آن‌ها می‌بایست خودشان را با شرایط محلی (بازاریابی و اخلاقی) آشنا ساخته و روش و عملکرد شرکت را بر طبق آن انطباق دهند. تیم خودش باید به اندازه کافی متنوع بوده و اعضای آن نیز می‌بایست از تنوع خودشان در راه تأثیرگذاری خوب و رشد تیمی ‌استفاده کنند و در صورت به چالش کشیده شدن توسط یک دفتر مرکزی تک فرهنگی، قادر به حمایت و پشتیبانی و تبدیل شدن به قهرمانان آن تیم باشند. در تمامی این موارد، آن‌ها (تیم‌ها) می بایست به درستی رهبری و مدیریت شوند.

در کل، مدیران تیم‌های بین‌المللی باید از میان چهره‌های کلیدی شرکت باشند. آن‌ها باید در تجارت بین- مرزی[1] با تجربه، وفق‌پذیر، بدون تعصب و تبعیض، انعطاف‌پذیر و اما منصف بوده و به عنوان یک مشوق (محرک)، یک کارشناس منابع انسانی و چیزی مثل یک روانشناس رفتار کنند. اگر آن‌ها زبان‌شناس هم که باشند (با افق‌های فکری متعددی که زبان‌های مختلف عرضه می‌دارند)، موفقیت بهتری کسب خواهند کرد. آن‌ها می‌بایست قادر باشند تا به خوبی و به میزان یکسان با دفتر مرکزی و با نظرات و خواسته‌های اعضای تیم در ارتباط باشند؛ آن‌ها باید در مواجهه با این شرایط مثل آفتاب پرست بوده (تطبیق با هر نوع تیپ شخصیتی) و توانایی تشخیص سریع مناقشه‌های داخلی و شبه مناقشه‌ها (مناقشه‌های ساختگی) را داشته باشند. آنچه که مسلم است این است که آن‌ها وظیفه بسیار دشوار و حساسی دارند.

هیچ راه ساده‌ای برای آموزش یک شخص در زمینه مدیریت یک تیم بین‌المللی و رهبرانی که از کشورها و فرهنگ‌های متعدد سرچشمه می‌گیرند وجود ندارد. با این وجود، یازده مورد دانش پایه‌ای وجود دارد که رهبر یک تیم بین‌المللی می‌بایست آن‌ها را کسب کرده و بکار ببندد. این موارد (اقلام دانش)، در زیر به ‌طور خلاصه مطرح شده و در فصل‌های آتی این کتاب به‌طور مفصل شرح و بسط داده می‌شوند.

 



[1] Cross-border business

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 126672
 بازدید امروز : 1426
 کل بازدید : 538916
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0/2031
تقویم
Copyright  © 2014 press.semnan.ac.ir.semnan.ac.ir . All rights reserved